CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, April 28, 2009

Aktiviti 1--- Selepas mengikuti Program Bina Insan Guru

Penambahbaikan yang perlu ada dalam diri
1. Saya ingin menjadi individu yang lebih peramah dan boleh menonjolkan kelebihan diri,
2. Berani menyuarakan pendapat,
3. Berani untuk menawarkan diri (sukarela) untuk sesuatu perkara,
4. Meningkatkan keyakinan diri.

Untuk menambahbaik masalah yang saya hadapi, saya perlu menetapkan matlamat dan objektif sebelum melakukan tindakan yang selanjutnya:
Matlamat --> untuk menjadi pendidik yang versatil dan holistik sebagai role model kepada pelajar.
Objektif --> 1. meningkatkan motivasi intrinsik
2. mengubah sifat negatif yang ada pada diri
3. merapatkan silaturrahim antara sesama rakan DPLI

Pelan tindakan

Langkah-langkah yang perlu diambil.
1. Memulakan dahulu perbualan dengan rakan baru dengan mencari topik perbualan yang berkaitan dengan keadaan semasa. Membaca buku motivasi untuk meningkatkan estim kendiri dan aplikasikan teori dalam buku tersebut pada kumpulan kecil dahulu.
2. Menyuarakan pendapat dalam komuniti kecil dahulu dan harus yakin dengan pendapat diri sendiri. Saya akan menyuarakan pendapat walaupun pendapat saya itu tidak diterima ramai.
3. Sekiranya ada sesuatu perkara yang memerlukan sukarelawan saya akan menawarkan diri untuk menjadi sukarela.
4. Untuk meningkatkan keyakinan diri, efikasi kendiri yang tinggi dan motivasi intrinsik sangat penting dan beranggapan apa yang orang lain boleh buat, saya juga boleh buat.

Pengumpulan data
1. Melalui pembacaan iaitu menjalankan penyelidikan atau kajian sendiri
2. Membuat soal selidik mengenai pendapat orang lain mengenai diri saya
3. Bertanya terus kepada rakan

Pemantauan
1. Sentiasa membuat refleksi sepanjang fasa pelaksanaan, adakah tindakan yang dilakukan mengikut segala perancangan.

Penilaian
1. Melihat kepada hasil tindakan, adakah pelaksanaan berjalan mengikut objektif.
2. Melihat kepada perubahan positif dalam diri.
3. Menilai keadaan diri sendiri, samada dapat merapatkan silaturrahim atau menambahkan bilangan rakan.

0 comments: