CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, April 28, 2009

Aktiviti 2 (Kumpulan) -- Selepas mengikuti kursus kaedah mengajar

1. Masalah yang dihadapi:
a. kekurangan pengetahuan isi kandungan (content knowledge)
b. lemah dalam kawalan kelas
c. terlalu bergantung kepada ICT (Powerpoint dan sebagainya)

2. Penambahbaikan / strategi untuk mengatasi masalah:

a. kekurangan pengetahuan isi kandungan (content knowledge)

-tingkatkan pembacaan melalui pelbagai media
-pembelajaran sepanjang hayat
-mengambil inisiatif sendiri untuk menyertai kursus, seminar atau membuat bengkel perkongsian maklumat.

b. lemah dalam kawalan kelas
- memperbaiki kemahiran komunikasi
- menigkatkan keterampilan guru, membentuk perwatakan sebagai seorang guru yang berkeyakinan dan berilmu pengetahuan
- mengaplikasikan teori tingkah laku, teori pengurusan bilik darjah dan teori motivasi

c. terlalu bergantung kepada ICT (Powerpoint dan sebagainya)
- membuat persediaan awal yang lebih terancang
- mempelbagaikan penggunaan BBM untuk menarik perhatian pelajar

3. Matlamat:
menyediakan diri sebagai guru yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berpemikiran kreatif dan kritis

4. Objektif
-Menambahkan ilmu pengetahuan dalam sesuatu topik khusus dalam bidang biologi sebagai persediaan untuk menjawab sebarang persoalan yang bakal dikemukakan pelajar.
-Meningkatkan kemahiran pengawalan kelas yang berkesan.
-Menjana kreativiti untuk menjadikan aktiviti pengajaran lebih menarik.

5. Pengumpulan data
-membuat penilaian formatif terhadap pelajar (dari aspek isi kandungan pembelajaran) dari semasa ke semasa
-membuat soalan uji diri yang dapat diperolehi melalui buku-buku rujukan, internet dan sebagainya untuk mengetahui tahap pengetahuan dan penguasaan diri terhadap sesuatu isi kandungan pembelajaran
-membuat soal selidik penilaian guru dari perspektif pelajar

6. Pemantauan:
· membuat refleksi diri dari semasa ke semasa
· membuat ‘checklist’ untuk memastikan setiap langkah penambahbaikan sentiasa dipratikkan

7. Penilaian
-mendapatkan maklumbalas daripada pelajar dan rakan sekerja tentang penambahbaikan yang dilaksanakan
-meninjau semula dan menilai perkara-perkara dalam ‘checklist’ penambahbaikan berdasarkan data yang diperolehi untuk mengenalpasti masalah atau pencapaian yang diperolehi.

0 comments: