CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 9, 2009

Nota Kuliah Minggu 3 - Pengurusan perubahan dalam pendidikan

Konsep perubahan dalam pendidikan

  • menyediakan manusia menghadapi cabaran masa depan.
  • perubahan dalam pendidikan tidak dapat dielakkan
  • perubahan yang berlaku kadangkala mewujudkan ketidakpastian
  • dalam pendidikan, ketidakpastian mesti dielakkan kerana jika berlaku ia akan meruntuhkan masa depan generasi muda
  • pendidikann adalah satu bidang yang dinamik
  • perubahan dibuat melalui penyelidikan atau kajian

Jenis perubahan

Terdapat 4 jenis perubahan:

  1. perubahan ke arah peningkatan
  2. perubahan strategik organisasi
  3. perubahan reaktif
  4. perubahan akibat daripada jangkaan

Perubahan adalah kompleks

  • perubahan dikaitkan dnegan proses evolusi dan revolusi
  • evolusi - perubahan secara evolusi dikatakan sebgai perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang, menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo
  • revolusi - perubahan yang pantas, yang akan meningggalkan kesan yang membinasakan
  • kompleksistin atau kerumitan perubahan merupakan fokus bagi mendpaatkan maklumat tentang perubahan dan tindakan yang perlu diambil untuk mengimplementasikan perubahan.

Perubahan itu multidimensi

  • sebarang keputusan yang diambil untuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan.
  • antara pertimbangan itu dalah untuk mengenalpasti semua dimensi ynag berkaitan dengan perubahan.
  • terdapat 6 dimensi yang perlu difahami:

1. Tujuan perubahan

- perubahan dirancang untuk capai tujuan-tujuan tertentu

- untuk mengadakan penambahbaikan terhadap sesuatu keadaan atau sistem

- perubahan dalam suatu sistem sedia ada melibatkan 2 jenis pindaan iaitu perubahan peringkat pertama, perubahan yang dibuat untuk kembali kepada perubahan asal yang diinginkan dan untuk mempertingkatkan pencapaian atau keadaan sistem itu tanpa mengubahnya. Perubahan peringkat kedua meibatkan pindaan ynag drastik dalam aspek sesuatu sistem seperti matlamat, kedudukan dan corak perhubungan sistem tersebut.

2. Unit perubahan

- unit perubahan merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang.

- unit perubahan terdiri daripada individu, pasukan, jabatan, organisasi, sistem organisasi dan komuniti.

-dalam mengimplementasikan perubahan, unit perubahan akan beranjak daripada individu kepada organisasi.

3. Sifat perubahan

- Daft (1983) menyatakan untuk menghasilkan perubahan pada unit yang lebih besar, perlu melakuakn perubahan peringkat kecil terlebih dahulu. Mengubah seseorang individu mestilah dilakukan degan usaha mengubah sikap, tingkahlaku atau kedua-dua sekali.

4. Magnitud perubahan

- merujuk kepada sejauhmana perubahan yang dirancang akan diimplementasi.

- istilah seperti perubahan yang komprehensif, sistematik dalam skala yang besar sering dikaitkan dengan usaha untuk melakukan perubahan yang memberi impak besar. Perubahan dalam skala besar akan memberi hasilan yang menarik tetapi sukar diimplementasi manakala perubahan dalam skala yang kecil adalah lebih mudah diimplementasi tetapi tidak menunjukkan impak yang signifikan.

5. Skop perubahan

- skop terhadap sejauh mana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dengan menggunakan instrumen penilaian.

6. Jangkamasa perubahan

-terdapat pandangan yang menyatakan bahawa perubahan yang beri kesan berkekalan merupakan perubahan yang berjaya diimplementasikan berbanding perubahan yang beri kesan yang sementara.

- Kottler (2001) dalam kajian terapi jangka pendek telah mengenalpasti 3 jenis perubahan yang dilalui oleh pelanggannya iaitu perubahna yang berlaku secara spontan, tidak memberi kesan yang mendalam, perubahan minima yang dikecapi setelah melalui penentangan awal, dan berubahan berterusan merupakan perubahan yang stabil, progresif dan kekal.

Model-model perubahan

1. Model penggabungan Roger

Proses inovasi bermula apabila masalah atau keperluan telah dikenalpasti. Masalah atau keperluan ini mungkin berdasarkan penyelidikan keadaan semasa, kerja makmal, atau jangkaan pembangunan akan datang. Apabila masalah atau keprluan tersebut telah dikenalpasti, penyelidik akan menyiasat permasalahn itu dan bagaimana ia akan diselesaikan.

2. Model Kanter

Struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik jika proses inovasi dibahagikan kepada beberapa tugas utama iaitu penjanaan data, membina data, realisasi data dan pemindahan data.

3. Model Rand

Menentukan faktor yang menyebabkan atau menghalang perubahan pendidikan. Menmandu ke arah pengumpulan data dan analisis. Proses perubahan di sekolah melibatkan 3 langkah iaitu daya usaha, implementasi dan penggabungan.

4. Model ACOT

Projek Apple Classroom of Tomorrow (ACOT). Kajian mengenai pengenalan komputer dalam bilik darjah. Pengkaji membuat kesimpulan bahawa kehendak perubahan dalam P&P telah berkembang secara beransur-ansur. Model ini mempunyai 5 langkah dalam P&P iaitu kemasukan, memilih, menyesuaikan, penggunaan dan merekacipta.

0 comments: